Daucus carota

Min föräldrar har hjärntvättat mig! Enda sedan jag var liten och lärt mig tugga mat har nästan varje  middag börjat med en morot. Det har nog blivit en hel del morötter i mina dagar och det kommer bli fler!

Vad säger Wikipedia om moroten?

Världens största morot vägde 8,614 kg och odlades 1998 fram av John Evans i Palmer, Alaska.

Morötter kan inte förbättra ens syn. Myten om att morötter kan förbättra synen kommer troligtvis från det faktum att A-vitaminbrist kan påverka synen negativt, ett intag av A-vitaminfyllda morötter kan då återställa synförmågan. Under andra världskriget spred brittiska flygvapnet ett rykte att den plötsliga ökningen i antalet nedskjutna tyska bombplan berodde på att deras piloter genom en morotsrik diet fått mycket bättre mörkerseende. Detta rykte hade till syfte att dölja den riktiga orsaken, radarn.



En morot om dagen är bra för magen...

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tss, och du pikar mig för mina äpplen va? :P

2009-03-02 @ 17:36:56
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/
Postat av: Marre

Borde inte du vara helt gul... eller orange?? Tihi ;-)

Förresten, har du inspirerats lite vår blogg kanske (Lois brukar ju titt som tätt blogga om någon nyttighet, t ex. avocado...)

Puss!

2009-03-06 @ 18:42:14
URL: http://malouka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0